Composició de façana vs superposició d'elements inconnexes
Al post anterior defensava la genialitat de Gaudí i la quasi impossibilitat de voler imitar-lo sense fer mediocritats. També deia que hi ha hagut molts valents que s'hi han atrevit. I és per això que tenim múltiples exemples de imitacions fallides de Gaudí. N'explicaré una.
Hi ha façanes que són compositivament perfectes.
La façana del Naixement de la Sagrada Família n'és un exemple. Cada element forma part d'un tot. Té una varietat riquíssima d'elements, però tots ells s'entrellacen de tal manera que formen un únic conjunt. Les tres portes d'accés s'imbriquen tant amb les quatre torres del damunt, com amb les petites edificacions a banda i banda de la façana, els claustres.
Malauradament, no es pot dir el mateix de la façana oposada a aquesta, la de la Passió, construida ja sense Gaudí.
Quatre torres emergeixen de darrera un pòrtic, sense que semblin tenir res a veure amb aquest. A més a més, la part superior del portic és d'un color molt diferent a la resta dels elements, la qual cosa accentua encara més la sensació de superposició d'elements inconnexes. Definitivament, no s'ha pensat en el tot a l'hora de dissenyar les parts.
Evidentment el que va aconseguir Gaudí només és digne d'un geni.
Properament explicaré alguns dels "trucs" que va utilitzar en la seva façana per aconseguir-ho.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada